La Legge islamica stabilisce che l’obbedienza a chi è in carica non è un precetto assoluto bensì qualcosa legato alla sua aderenza agli insegnamenti dell’islam e alla sua abilità di preservare la dignità del suo popolo assicurandogli una vita decente.

Questo è ciò che – secondo al-Masry al-youm – dicono alcuni dotti di al-Azhar, l’Università islamica del Cairo, sulla rivolta in Tunisia (vedi sotto).

Ricordo a loro e a tutti noi che:

  1. i tunisini non si sono rivoltati contro Ben Ali perché il suo modo di governare non era conforme all’islam, ma perché non ne potevano più di Ben Ali, della mancanza di democrazia e di libertà di espressione;
  2. i tunisini non hanno mai fatto cenno, fino ad ora, all’islam.

Quella tunisina è stata una rivoluzione laica: tante volte i simpatici ufficiali dello Stato egiziano che lavorano ad al-Azhar potrebbero starsene tranquillamente zitti.

Tuttavia, in mancanza di tale senso del pudore, dobbiamo inserirli nell’ampia schiera di coloro che vogliono mettere il cappello sulla rivoluzione tunisina.

A meno che i loro pareri non siano stati loro estorti a forza.

Al-Azhar scholars: Ousting of Tunisian president permissible in Islam

Islamic Law states that obedience to people in charge is not an absolute precept but rather one that is tied to their commitment to the teachings of Islam and their ability to preserve the dignity of their people and provide them a decent life, emphasized several Al-Azhar scholars.

Abdel Mouti Bayoumi, a member of the Islamic Research Institute, told Al-Masry Al-Youm that in Islam obedience to the ruler is not absolute since an Islamic rule states that there should be “no obedience to the creation, in disobedience to the creator”.

When the ruler does not fulfill what he has pledged to do in his election platform, the people have the right to disobey him her and if corruption becomes widespread, disobedience to the ruler becomes an obligation, he added.

Mohamed Rafat Othman, another member of the Islamic Research Institute, agreed with Bayoumi and said that the toppling of Ben Ali was legitimate due to the violence used by security forces.

Amena Nousseir, professor of creed and Islamic philosophy at Al-Azhar, said obedience to rulers is linked to their ability to provide the means for a decent life and to establish social and economic justice in society. Nousseir cited the address given by the second Islamic Caliph Omar Ibn al-Khattab when he assumed power, “O people! I have been appointed as your ruler though I am not the best among you. So if you find me in the right, help me. But if you find me in the wrong, correct me. Obey me so long as I obey Allah in conducting your affairs. However, if I disobey Him, I have no claim to your obedience.”

One person responded, “By Allah! If we find you crooked, we will correct you with our swords.” Omar did not get angry or harbor malice towards him; he only said, according to Nousseir, “Praise be to Allah, Who has created among our people a person who is able to correct the crookedness of Omar.”

Translated from the Arabic Edition.

viaAl-Azhar scholars: Ousting of Tunisian president permissible in Islam | Al-Masry Al-Youm: Today’s News from Egypt.

Lorenzo DeclichIn fiammeabd el-muti bayoumi,al-azhar,amena nousseir,egitto,islam,Mohamed Rafat Othman,rivoluzione tunisina,tunisia
La Legge islamica stabilisce che l'obbedienza a chi è in carica non è un precetto assoluto bensì qualcosa legato alla sua aderenza agli insegnamenti dell'islam e alla sua abilità di preservare la dignità del suo popolo assicurandogli una vita decente. Questo è ciò che - secondo al-Masry al-youm - dicono...